Een yin yang yogales is een combinatie van actieve (yang) en zachte (yin) yogaoefeningen.

Het is daardoor een zeer harmonische yogastijl.

De actieve oefeningen mobiliseren het lichaam, versterken de spieren, verbeteren de conditie, de balans en de coördinatie.

De zachte (yin) oefeningen creëren meer ruimte en ontspanning in ons lichaam. Ze richten zich bovendien op het versoepelen en versterken van het bindweefsel en de gewrichten. Bij deze oefeningen worden, in tegenstelling tot de actieve oefeningen, de spieren zoveel mogelijk los gelaten. 

De yin oefeningen worden voornamelijk liggend of zittend uitgevoerd en worden meerdere minuten aangehouden.

Zowel in de yin als in de yang houdingen, krijg je de ruimte om op een ontspannen manier je eigen grenzen te ontdekken. Er is geen druk en iedereen oefent volgens zijn eigen mogelijkheden.

De les is dan ook geschikt voor beginners, maar even goed voor mensen die al ervaring hebben met yoga.

De adem speelt een belangrijke rol tijdens de les. Tijdens de actieve oefeningen synchroniseer je de ademhaling met je bewegingen, tijdens de rustige oefeningen krijg je de tijd om je lichaam en ademhaling bewust te observeren.

Door Yin Yang yoga te beoefenen zorg je voor een ontspannen lichaam met een krachtig centrum, op zoek naar de ideale balans tussen lichaam en geest.

 

All rights reserved Shineyoga Marlen Ernst