All rights reserved Shineyoga Marlen Ernst

Yin yoga is een rustige meditatieve vorm van yoga met voornamelijk zittende en liggende houdingen. Het ontstresst, geeft souplesse en je maakt meer ruimte in je hoofd en lichaam. Bij yin yoga blijf je langer in de  houding, meestal 3 - 5 minuten. Zo kom je dieper in de stretch en deze werkt door tot in de diepe lagen van je lichaam. Door te ontspannen  in de pose verlengt het bindweefsel zich rond de gewrichten en vergroot de elasticiteit. De elasticiteit van het bindweefsel vermindert met de tijd door fysieke inspanningen en ouderdom. Het beoefenen van yin yoga is ideaal om letsels te voorkomen en je gezondheid te verbeteren Zo maak je een diepere verbinding met je lichaam, oefen je jezelf in geduld maar leer je vooral los te laten en je over te geven aan de houding om zo meer rust te vinden in je lichaam en geest. Door yin yoga te beoefenen wordt de energie in je lichaam gereguleerd omdat blokkades verdwijnen. Door dat de energie beter  kan stromen, voel je je beter in je vel en kan je ontspannen op een diep niveau. Hierdoor verlaagt je stressniveau en verhoog je je weerstand. 

De naam yin yoga komt van het oosterse Yin/Yang principe. Yin staat voor vertraging en stilstaan, yang voor beweging en activiteit. In ons dagelijks leven zijn de meeste dingen die we doen meer yang. Ook sporten is voornamelijk yang. Yin yoga is daarom een zeer goede aanvulling hierop. Yin yoga is een yogavorm die geschikt is voor  iedereen, zeker ook voor mensen die nog geen ervaring hebben met yoga. Het gaat bij deze yogavorm niet om de kracht van de spieren, maar om de lengte en gezondheid van de bindweefselstructuren, gewrichten, kapsels en pezen in ons lichaam. Dit zijn traag veranderende weefsels die alleen door lange tijd een constante belasting (geen overbelasting) kunnen veranderen. Trage weefsels vragen om een trage aanpak. Door de houdingen lang aan te houden, geven we de weefsels precies wat ze nodig hebben om zich te verbeteren. Daarnaast worden er in de gewrichten stoffen aangemaakt (onder andere hyolaronzuur)  die er voor zorgen dat er in het gewricht genoeg vocht wordt vastgehouden. Hoe beter de vochthuishouding van de gewrichten, hoe sneller ze herstellen en hoe gezonder de gewrichten blijven. Door tevens de volle aandacht naar het lichaamsdeel te brengen die om aandacht vraagt, help je het lichaam om het zelfgenezend vermogen aan te zetten op die plek. Omdat er niet verder gegaan word dan de grensplek, kan yin yoga ook worden gedaan bij lichamelijke klachten. De grensplek is de plek waar het net niet fijn voelt maar geen pijn doet. Klachten als artritis, reuma en pijnlijke gewrichten kunnen dus verbeterd worden met yin yoga. Bovendien is yin yoga uitstekend geschikt om de flexibiliteit in je bekken en heupen te verhogen.